Inkluderende læringsmiljø
Undervisning af børn og unge med særlige behov
Skoletjenesten deltager i en nystartet studiegruppe (4/11 2019) omkring læring for børn og unge med særlige behov i alternative læringsrum under Nationalt Netværk af Skoletjenester.
Anbefalinger
På baggrund af et projekt der havde til formål at undersøge potentialer for læring i alternative læringsrum, foreligger der allerede viden, der er indsamlet fra lærere, kommuner og eksterne læringsmiljøer. Herudfra er der givet nogle grundlæggende anbefalinger til undervisning af børn og unge med særlige behov:
- Samarbejde og dialog
- Tryghed
- Forberedelse
- Tydelig og anerkendende kommunikation
- Rammer og afgrænsning
- Gør det abstrakte konkret
- Alle sanser og mange læringsstile
- Rollespil
Van Dassen, Anki et. al (Lokaliseret (08-11-2019): Museumsundervisning
for børn med særlige behov - en best practice publikation. Udgivet af Vesthimmerlands Museum. Dathoprint, Aars.