Haver til Maver

Skoletjenesten indgår i det tværgående samarbejde mellem skoler og Haver Til Maver i udviklingen af skolehaver på specifikke skoler i Aalborg Kommune. Skoletjenesten bidrager ved at være med til at udbrede viden og dele erfaringerne i skolevæsnet om læring i ”grønne læringsrum”.

Haver til Maver handler om:

At lade elever så og passe deres eget havestykke, mens de lærer om planter, beregner udbytte, læser opskrifter osv. Eleverne kan tilberede det høstede i madkundskab eller bidrage med råvarer til skolemaden.  I arbejdet med Haver Til Maver supplerer og støtter Skoletjenesten skolerne i processen med at udvikle haver til maver.
Skoletjenesten repræsenterer Aalborg Kommune ift. Hovedorganisationen i Haver til Maver.

I Aalborg Kommune indgår skolehaverne i kommunens bæredygtighedsstrategi. Med udviklingen af skolehaver i undervisningen stræbes der efter, at skabe en didaktisk bevidsthed hos lærere og pædagoger om, hvordan vi i praksis kan bruge skolens udemiljøer og lokalområde i undervisningen. En didaktisk bevidsthed om, at der er forskellige måder at inddrage f.eks. miljø, natur og madforståelse i undervisningen.

Skolehaverne i Aalborg ligger på Frejlev Skole, Nøvling Skole, Farstrup Skole, Grindsted Skole, Mou Skole og Ferslev Skole.

Desuden Sofiendalskolen "Grønne Klasseværelser og Skolehaver til Asfaltbørn". Øvrige skoler, der arbejder med "lærende haver" i form af højbede er Klarup Skole og Vodskov Skole.

Vi vil gerne arbejde med læring på forskellige måder

"På Ferslev Skole tænkes udemiljøet som et rum for alle elever fra 0.-9. klasse, hvor eleverne udover fremstilling af råvarer har projekter og workshops med udgangspunkt i fag- og kompetenceområder. Bag friluftsliv, skolehaver, madkundskab i det fri osv. står en arbejdsgruppe af lærere og skolens viceleder, som engagerede ildsjæle der går i front med projektet," fortæller leder i Skoletjenesten Jens Bak Rasmussen.

"Vi er glade for haven, og det giver en oplevelse af fællesskab. Vi forsøger, at finde opgaver i haven, som passer til de forskellige klassers alderstrin og at få de forskellige kreative fag involveret i opbygningen af haven. Eleverne har bygget højbede, lagt fliser, været med i opstarten af vores drivhus af vandflasker, plantet frugttræer og buske m.m. Specielt madkundskab har allerede haft brugt haven til at lave mad over bål. På sigt, når haven er helt færdig, vil fag som natur og teknik og madkundskab blive fag, som vil bruge haven som klasselokale, " siger Ann Andersen, viceskoleleder på Ferslev Skole.

Leder af Skoletjenesten Jens Bak Rasmussen, tlf. 93 52 00 70
 

 

Del indhold